slogan

Nieuws

#Nieuws

Excursie Ethologie en microbiologie

Op woensdag 4 oktober gingen alle leerlingen uit 4 havo en 4 vwo met biologie in hun pakket op excursie naar het museum Micropia en de dierentuin Artis in Amsterdam. De leerlingen mochten de tropische vissen bewonderen in het monumentale Aquarium, reisden door de ruimte in het Planetarium en brachten een bezoekje aan de slingerende aapjes in het Apenhuis. Fladderden mee met de tropische vogelsoorten in het Vogelhuis en de honderden vlinders in het Vlinderpaviljoen. Bekeken hoe de giraffen samen galopperen met zebra’s, struisvogels en springbokken op de Savanne. En ontdekten ook de allerkleinste organismen in het bijzondere Micropia, het allereerste microbenmuseum ter wereld.

‘Met het blote oog zie je niets, maar als je van héél dichtbij kijkt gaat er een nieuwe wereld voor je open!’

In het museum Micropia mochten de leerlingen kennismaken met de onzichtbare natuur. Ze lieten zich verdiepen in de bijzondere wereld van het microleven. Microben hebben allerlei essentiële taken, op grote en kleine schaal, voor mens en natuur. Microben worden dan ook steeds belangrijker in de les. Hun geringe grootte maakt ze echter lastig te behandelen in de klas. Micropia bood uitkomst. Het toonde veel verschillende microben in levenden lijve en sloeg de brug tussen het klaslokaal en de wetenschap. Tenslotte hebben de leerlingen de route The Science of Love bewandeld, waarmee het museum liet zien dat microben een onmisbare rol spelen in ons liefdesleven.

De excursie in Artis sloot aan bij de lessen biologie waar de afgelopen weken het onderwerp ‘Gedrag’ en ‘Onderzoek doen’ behandeld is. De leerlingen kregen in groepjes van twee opdrachten over verschillende dieren in hun specifieke leefomgeving. Eenmaal in Artis begonnen de leerlingen met het doen van observaties. De onderwerpen aangeleerd en aangeboren gedrag, leren, sociaal gedrag en communicatie kwamen aan bod, evenals allerlei vormen van voortplantings- en imponeergedrag. De leerlingen maakten zelf ethogrammen en gedragsprotocollen en interpreteerden deze. De nadruk lag vooral op de eigen waarneming en de verwondering. De excursie bood allerlei aanknopingspunten om later in de klas te behandelen.