slogan

Nieuws

#Nieuws

Vijf leerlingen Lyceum Kralingen gaan naar WK Robotics in Japan

Terwijl hun klasgenoten van vwo 5 en 6 al met of zonder ouders de vakantie aan het vieren zijn, werken twee leerlingen  nog even door in het NASK-lokaal. Zij zijn druk met het voltooien van een van de twee robots die het gaan opnemen tegen robots van leerlingen, maar vooral TU-studenten, vanuit de hele wereld tijdens het WK Robocup 2017 in Nagoya, Japan. Op 19 juli stappen zij het vliegtuig in met als enig doel: het 8 dagen later thuisbrengen van dé cup! Het team kwalificeerde zich voor het WK in Nagoya in Delft, waar de vier bevlogen jongeren de tweede plaats bereikten.

Dilara Genc (17) en Maciej Backiel (17) leggen de laatste hand aan de printplaat en het elektronische deel van de voetbalrobot. Hun teamleden Nawin Narain (17) en Lucas Wang (16) houden zich vooral bezig met de programmering. Met het ontwikkelen en het uiteindelijk ook maken van het prototype zijn ze buiten de schooluren en vooral op de zaterdagen de afgelopen maanden bezig geweest. Nu in Delft is gebleken dat de robots, o.a. door slimme keuze voor aantal wielen, behoren tot de internationale kanshebbers op de Robocup, worden de laatste details verder geperfectioneerd.

Directeur Ilyas Bagci is trots op zijn leerlingen. Leerlingen van het Lyceum Kralingen zijn de afgelopen jaren al meerdere keren gekwalificeerd voor NK’s, EK’s en WK’s Robotica. De school is ook de eerste havo/vwo waar programmeren als schoolvak in het curriculum wordt aangeboden. Ook basisscholen komen regelmatig op bezoek om de lessen bij te wonen.

Dilara, Maciej, Mawin en Lucas gaan onder leiding van Maksud Disli  thans student aan de Erasmus universiteit  8 dagen naar Japan. Los van zijn kennis van robotica die hij vergaarde tijdens zijn vwo-opleiding op het Lyceum Kralingen, is hij ook qua reizen ervaringskundig want ook hij mocht destijds met zijn klasgenoten op reis, o.a. naar Mexico en Brazilië.

 

Op de site van RTV Rijnmond is een korte filmpje en rapportage van onze leerlingen te zien en te beluisteren.