Hoogtepunten

Op deze pagina vind je een selectie van de hoogtepunten van het schooljaar 2022-2023. Wil je meer zien? Bekijk dan ook onze Instagram pagina!

*Zilver bij EOES

Zilver voor Nederland tijdens Science Olympiade

Ruben van Gaalen maakte deel uit van een gemengd Nederlands scholenteam dat deelnam aan de European Olympiad of Experimental Science (EOES) en de zilveren medaille won in Riga! Het doel van de EOES is om leerlingen te enthousiasmeren voor bètawetenschappen en techniek en contacten te leggen met gelijkgestemde leeftijdsgenoten uit andere Europese landen. In teams van drie doen de leerlingen experimenteel onderzoek en lossen zij problemen op die biologische, natuurkundige en scheikundige elementen bevatten.

*Presenteren in Brussel

Kennis delen in crisistijd

Onze 5h/5v-Codasiumleerlingen hadden dit jaar een bijzondere opdrachtgever: het European Response Coördination Centre (ERCC) van de Europese Unie. Het ERCC vroeg de leerlingen hoe je hulpverleners goed en snel de juiste informatie kan leveren in tijdens van crisis. De leerlingen presenteerden hun producten en namen een kijkje in de 'situation room'. Daar zagen zij hoe modellen voorspellingen maken van gebieden waar mogelijk een volgende ramp kan plaatsvinden. Zeer indrukwekkend.

*European Space Agency

O&O Meesterproef

Voor O&O hebben de Technasiumleerlingen dit jaar weer hele mooie projecten mogen uitvoeren. En eentje in het bijzonder: Sharif, Tijs en Jayden hebben voor de European Space Agency (ESA) een methode ontworpen om niet meer werkzame satellieten te 'refurbishen'. Zij hebben hun meesterproef mogen presenteren bij ESA en kregen gelijk een uniek inkijkje in de wereld van raketten, satellieten en de ruimtevaart. Wat een ervaring!

*School en Omgeving

voorloperstraject

Lyceum Kralingen is geselecteerd als voorloper in het subsidietraject School en Omgeving samen met de Horeca Vakschool, Montessori Mavo en Mavo Centraal. We zetten de subsidie in om de schooldag te verrijken met meer en meer diverse naschoolse activiteiten. Dit betekent dat de leerlingen volgend schooljaar zullen starten met een rijk aanbod aan naschoolse activiteiten!

*Taal & Cultuur

Naar Valencia

Zes tweedejaarsleerlingen zijn naar Valencia gegaan in het kader van Taal & Cultuur. Het was een geslaagde reis. De gastschool heeft hun uiterste best gedaan: de leerlingen zijn heel goed ontvangen en de school heeft leuke programma’s voor de leerlingen opgezet. Wij hebben laten weten dat Lyceum Kralingen ook open staat voor de Spaanse leerlingen!

*Robocup Junior

Team Roboticus bij EK én WK!

Wat een getalenteerde robotica-experts hebben wij op school! Team Roboticus is naar Kroatië afgereisd voor het EK Robocup Junior. Na een spannende nek-aan-nekrace mag Roboticus met trots de titel van 2e beste van Europa dragen. Op dit moment is Roboticus opnieuw Nederland aan het vertegenwoordigen op het WK Robocup Junior in Bordeaux waar zij het opnemen tegen de beste teams van over de hele wereld. Wij zijn trots en wensen het team alle succes op het WK! Op de hoogte blijven? Volg Team Roboticus via de blog op hun website of hun instagrampagina.

*Diploma-uitreiking

Feestelijke afsluiting van het schooljaar

De slagingspercentages voor de havo zijn dit jaar 95% en voor vwo 90%. Complimenten aan alle examenleerlingen! Dat harde werken mocht wel beloond worden met een BBQ. Een gezellige manier om de stress van de examenperiode los te laten en even te ontspannen. En op 6 juli hebben we het jaar gezamenlijk afgesloten op de diploma-uitreiking!